WorksheetsInteraktywny Test: ROAS (Return on Ad Spend)
Total questions: 10
Worksheet time: 5mins
Jaka jest podstawowa definicja wskaźnika ROAS?
Procentowy zwrot z całkowitej inwestycji (reklama i inne koszty).
Stosunek zysku netto do kosztów reklamy.
Stosunek przychodu wygenerowanego przez reklamy do kosztów tych reklam.
Stosunek liczby kliknięć do liczby wyświetleń.
Jakiego elementu NIE uwzględnia się w obliczeniach ROAS?
Kosztu narzędzi do analityki.
Bezpośredniego przychodu ze sprzedaży.
Kosztów logistyki i produkcji produktu.
Kosztów emisji reklam w danym kanale.
Jaki wzór jest prawidłowy do obliczenia ROAS?
Koszt ReklamyZysk Netto ×100%
Koszt ReklamyPrzychód
Sprzedaż ÷ Sprzedaż - Koszt Reklamy ×100%
Liczba Kliknięć ÷ Liczba Konwersji
O czym informuje ROAS równy 5 (lub 500%)?
Oznacza to, że kampania jest nieopłacalna.
Na każdą wydaną 1 zł na reklamę, wygenerowano 5 zł przychodu.
Koszty reklamy są równe zyskowi.
Świadomość marki wzrosła o 5%.
Główna różnica między ROAS a ROI polega na:
ROAS mierzy zwrot z wydatków na reklamę, a ROI mierzy ogólny zwrot z inwestycji.
ROAS mierzy ogólny zwrot z inwestycji, a ROI tylko zwrot z reklam.
ROAS i ROI oznaczają to samo.
ROI dotyczy tylko kosztów produkcji, a ROAS tylko kosztów pracowników.
Firma wydała 15 000 PLN na reklamy i wygenerowała 75 000 PLN przychodu. Jaki jest ROAS?
0,2
5
50%
500%
Kiedy ROAS jest uznawany za wskaźnik sukcesu?
Gdy jest równy 1.
Gdy jest wyższy niż docelowy współczynnik rentowności (break-even point).
Zawsze, gdy jest niższy niż 10.
Gdy współczynnik CTR jest niski.
Dlaczego ROAS jest szczególnie ważny w e-commerce?
Ponieważ e-commerce nie korzysta z innych wskaźników finansowych.
Umożliwia szybką ocenę, czy dana kampania lub słowo kluczowe jest rentowne (przychód > koszt).
Wymaga tego prawo Unii Europejskiej.
Pozwala na mierzenie zasięgu reklamy.
Wzrost ROAS z 3 do 4 w ciągu miesiąca oznacza, że:
Zysk netto firmy spadł.
Wzrosła skuteczność konwersji (generowanie większego przychodu z tej samej złotówki wydanej na reklamę).
Kampania była skuteczniejsza pod względem dotarcia (Reach).
Liczba wyświetleń reklamy (Impressions) wzrosła.
Jaki jest kluczowy mankament wskaźnika ROAS?
Jest zbyt trudny do obliczenia w systemach reklamowych.
Nie uwzględnia kosztów operacyjnych firmy, przez co wysoki ROAS może wciąż oznaczać stratę na poziomie zysku netto.
Nie da się go zastosować w mediach społecznościowych.
Mierzy tylko świadomość marki.
